FAQs

Een overzicht van de veelgestelde vragen

We willen het regelen van een begrafenis eenvoudiger en minder verwarrend maken. Daarom hebben we een lijst met veelgestelde vragen opgesteld om u te helpen.

Als u de antwoorden die u zoekt niet kunt vinden, staat ons vriendelijke uitvaartteam online of telefonisch voor u klaar.

Over uitvaartverzorging Van den Driessche

Wij zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar op het nummer 054 41 28 50 om een overlijden te melden, voor afspraken of praktische vragen tijdens de kantooruren van 8 – 19 uur.

Als u bestaande afspraken heeft met een andere uitvaartverzorger en u wilt overstappen, neem dan contact met ons op via 054 41 28 50 – wij kunnen u dan adviseren over de volgende stappen.

Wij hanteren de juiste prijzen, dit betekent dat u de eerlijkste prijs krijgt op kisten, bloemen, … Wij rekenen een vast bedrag voor onze diensten – geen verborgen extra’s, geen verrassingen. Bij het verlaten van de zaak en na de bespreking krijgen de nabestaanden steeds een bestelbon gedetailleerd zodat er geen verrassingen zijn.

U kunt altijd en overal een begrafenis bij ons regelen door op de knop ‘Nu regelen’ op onze website te klikken. U kunt ook ons team bellen op 054 41 28 50 om telefonisch een afspraak te maken  of ons een mail te sturen.

Wij bieden vooral onze uitvaartdiensten aan in de regio van de Vlaamse Ardennen in de volgende (deel)gemeentes van Oost-Vlaanderen: Overboelare, Nederboelare, Moerbeke, Schendelbeke, Onkerzele, Deftinge, Viane, Goeferdingen, Zarlardinge, Hemelveerdegem, Grimminge, Zandbergen, Idegem, Ophasselt, Waarbeke, Deux-Acren, Sint-Martens-Lierde, Smeerebbe-Vloerzegem, Everbeek, Bever, Lierde, Sint-Maria-Lierde, Galmaarden, Parike, Nieuwenhove, Ghoy, Voorde, Appelterre-Eichem, Steenhuize-Wijnhuize, Lessen, Brakel, Opbrakel, Sint-Maria-Oudenhove (Zottegem), Pollare, Tollembeek, Vollezele, Aspelare, Sint-Antelinks, Herzele, Sint-Lievens-Esse, …

Erfopvolging

Het attest van erfopvolging is een document dat de identiteit van de erfgenamen, de rechten van elk van hen in de nalatenschap en de afwezigheid van belastingschulden bevestigt. Dit document, dat na het overlijden systematisch door de bank wordt opgevraagd, maakt het onder meer mogelijk de bankrekeningen van de overledene te deblokkeren.

In de praktijk moet u hiervoor ongeveer 5 weken rekenen. Zodra u het attest hebt ontvangen, legt u het voor aan de bank van de overledene om de blokkering van de bankrekeningen op te heffen.
Let op: in sommige gevallen kan het Kantoor Rechtszekerheid besluiten de verklaring niet af te geven indien de erfgenamen niet met zekerheid kunnen worden geïdentificeerd.
Wanneer aan alle voorwaarden is voldaan en op vertoon van attest van erfopvolging, zal de bank overgaan tot de vrijgave van de tegoeden en vermogen die op naam van de overledene en/of zijn echtgenoot staan.

Op vertoon van een bewijsstuk kunnen echter bepaalde schulden van de overledene (begrafeniskosten, ziektekosten, huur, enz.) van de lopende rekening van de overledene worden betaald voordat de rekening wordt geblokkeerd. Daarvoor moet u contact opnemen met de bank van de overledene.
Als u de overlevende partner bent (gehuwd of wettelijk samenwonend), kunt u ook vragen om de helft van het bedrag op de rekeningen (tot een maximum van 5.000 euro) te ontvangen voor dringende uitgaven. Hiervoor moet u naar de bank gaan met een bewijs van huwelijk of wettelijke samenwoning.

Een attest van erfopvolging kan gratis worden verkregen bij het bevoegde Kantoor Rechtszekerheid, mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan.

De wettelijke voorwaarden om gratis een attest van erfopvolging aan te vragen, zijn de volgende:

  • De overledene heeft geen testament of erfovereenkomst nagelaten en heeft geen schenking tussen echtgenoten gedaan.
  • De overledene had geen huwelijkscontract.
  • Geen enkele erfgenaam is minderjarig of handelingsonbekwaam.

In andere gevallen moet het attest van erfopvolging door een notaris worden opgemaakt, wat ongeveer een kost van 300 tot 600 euro met zich zal meebrengen, afhankelijk van het notariskantoor waarmee u contact opneemt.

Om een attest van erfopvolging te verkrijgen, moet men zich wenden tot het Kantoor Rechtszekerheid dat bevoegd is voor de woonplaats van de overledene.

  1. Download het aanvraagformulier.
  2. Vul het aanvraagformulier in.
  3. Onderteken het aanvraagformulier en zend het samen met de andere nodige documenten naar het Kantoor Rechtszekerheid
Stap 1: Download het aanvraagformulier

De eerste stap is het downloaden van het aanvraagformulier, dat kan worden verkregen via de onderstaande link of op de website van de FOD Financiën:
Klik op de link hieronder om het aanvraagformulier attest erfopvolging te downloaden van de website van de FOD Financiën.

Download het formulier

Opmerking: u kan ook rechtstreeks naar een Kantoor Rechtszekerheid gaan. Daar kunt u ter plaatse een aanvraagformulier voor een attest van erfopvolging ondertekenen.

Stap 2: Vul het aanvraagformulier in

Eenmaal u het document heeft gedownload, moet u het aanvraagformulier voor het attest van erfopvolging invullen met een reeks gegevens:

  1. Gegevens van de aanvrager (naam, voornamen, geboorteplaats en -datum, enz.).
  2. Gegevens van de overledene en, eventueel, van de overlevende echtgenoot of wettelijk samenwonende (naam, voornaam, geboortedatum, geboorteplaats, enz.).
  3. De contactgegevens van het bevoegde Kantoor Rechtszekerheid afhankelijk van de woonplaats van de overledene.

Wij verzoeken u de inhoud van het formulier aandachtig te lezen, de te volgen procedure wordt in detail uitgelegd.

Zoek de contactgegevens van het Kantoor Rechtszekerheid

Om de contactgegevens van het bevoegde Kantoor Rechtszekerheid te vinden, kunt u de gids van de kantoren raadplegen via de website van MinFin. Klik vervolgens op de rubriek “Gezin” dan “Bankrekening deblokkeren” en voer tot slot de postcode in van de gemeente waar de overledene woonde.

Zoek via Minfin

Om de naam en de contactgegevens van het bevoegde Kantoor Rechtszekerheid te vinden, kunt u de gids van kantoren raadplegen via deze link.

Klik vervolgens op de rubriek “Gezin” dan “Bankrekening deblokkeren” en voer tot slot de postcode in van de gemeente waar de overledene woonde.

Stap 3: Onderteken het aanvraagformulier en zend het (samen met de andere nodige documenten) naar het Kantoor Rechtszekerheid

Er zijn verschillende mogelijkheden om uw aanvraag voor een attest van erfopvolging af te ronden. Het systeem is hetzelfde in Brussel, Wallonië of Vlaanderen.

Optie 1: het formulier per post opsturen 📬

U vult het aanvraagformulier in en stuurt het ondertekend naar het Kantoor Rechtszekerheid samen met de volgende documenten

  1. Een origineel uittreksel van de overlijdensakte (document afgegeven door het uitvaartcentrum of door de gemeente).
  2. Een kopie van het huwelijksregister van de overledene (met name de bladzijden met de identiteit van de echtgenoot (of echtgenoten) en de erfgenamen en de vermelding van een huwelijkscontract).
  3. Eveneens een kopie van de huwelijksakte(n) van de ouders van de overledene en van zijn (half)broers en (half)zussen, als de overledene geen erfgenamen in neergaande lijn heeft.

Om de naam en de contactgegevens van het bevoegde Kantoor Rechtszekerheid te vinden, kunt u de gids van kantoren raadplegen via deze link.

Klik vervolgens op de rubriek “Gezin” dan “Bankrekening deblokkeren” en voer tot slot de postcode in van de gemeente waar de overledene woonde.

Optie 2: het formulier elektronisch ondertekenen en het verzoek per e-mail indienen 📧

Nadat u het aanvraagformulier hebt ingevuld, kunt u het digitaal ondertekenenen opsturen naar het e-mailadres van het Kantoor Rechtszekerheid (het e-mailadres is te vinden in het adressenbestand van het kantoor).

U moet ook een digitaal uittreksel van de overlijdensakte en eventuele foto’s van de huwelijksboeken bij het ondertekende aanvraagformulier voegen.

Stap 4: Uw verklaring van erfrecht als erfgenaam indienen

⚠️ Naast het verkrijgen van een attest van erfopvolging na een overlijden, is elke erfgenaam verplicht om binnen 4 maanden na het overlijden een verklaring van erfrecht bij de belastingdienst in te dienen. Dit is een verplichte stap die tot doel heeft de berekening van de erfbelasting mogelijk te maken (“belasting” op de erfenis).

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is een notaris nooit verplicht om een verklaring van erfrecht af te leggen, aangezien het geen notariële akte is.

Uitvaartdiensten

Hoewel elke uitvaartdienst uniek is, verloopt het verloop van de gebeurtenissen op de dag meestal als volgt:

  1. De familie en genodigden  verzamelen  aan de Aula bij ons of in het crematorium.
  2. De gasten nemen plaats in de aula of crematorium  kort voordat de dienst begint.
  3. De kist of urne staat reeds klaar vooraan.
  4. De dienst wordt gehouden. Deze duurt meestal ongeveer 30 tot 60  minuten en kan lezingen van naaste familie/vrienden, liederen,  gebeden en aanvullende muziek bevatten.
  5. Vooraan wordt er afscheid genomen en iedereen verlaat de zaal

Uitvaartverzorging Van den Driessche is eerlijk en betrouwbaar in afscheid en uitvaart. We staan garant voor een uitstekend evenwicht tussen de kosten en de kwaliteit van elke uitvaart. De opbaring, de overbrenging, de plechtigheid in de kerk, het crematorium of de aula, de crematie, de gemeente, het drukwerk, de bloemen, de kist, de rouwmaaltijd … het zijn allemaal factoren die de kostprijs van een uitvaart bepalen. Wij informeren u graag over de mogelijkheden en maken voor elke uitvaart een raming van de kosten op basis van uw keuzes.

U mag begraven worden in de stad of gemeente waar u gedomicilieerd of overleden bent. Indien u in een andere stad of gemeente begraven wilt worden, kan dat meestal op voorwaarde dat u een extra taks voor niet-inwoners betaalt. Daarnaast word u soms ook verplicht om een concessie aan te kopen. De modaliteiten hiervan verschillen van stad tot stad en van gemeente tot gemeente.

Zelfgemaakte tekeningen, brieven of dierbare voorwerpen mogen mee in de kist op voorwaarde dat ze voldoen aan de milieuwetgeving. Objecten uit kunststof zijn bijvoorbeeld niet toegestaan.

We weten dat het betalen van de begrafenis van een dierbare financiële druk met zich mee kan brengen in een toch al moeilijke tijd.

Afhankelijk van uw persoonlijke omstandigheden zijn er verschillende mogelijkheden om uw begrafeniskosten geheel of gedeeltelijk te dekken. Bespreek het met ons.

U kunt kiezen hoeveel mensen u bij de begrafenis wilt hebben. De capaciteit van het crematorium varieert van 50 tot 400 personen, afhankelijk van waar de dienst wordt gehouden.

Begrafenissen worden meestal geleid door een voorganger en of pastoor , diaken.

Sommige families kunnen er ook voor kiezen om deze taak aan een familielid of goede vriend te geven – dit is een zeer betekenisvol gebaar en kan voor een meer persoonlijke dienst zorgen.

Bloemen worden vaak beschouwd als een passend eerbetoon aan de overledene. De beslissing om ze bij de uitvaart te gebruiken, is echter geheel aan u.

Betalingen kunnen vooraf worden gedaan of worden gespreid in maandelijkse termijnen. U kan meer informatie aanvragen bij onze partner Corona direct over de prijs van een voorafregeling.

Een van de belangrijkste redenen waarom mensen voor een vooraf betaald begrafenisplan kiezen, is om hun nabestaanden te ontlasten van alle financiële verantwoordelijkheid wanneer ze overlijden.

Andere

Voordat een begrafenis kan plaatsvinden, moet het overlijden van de overledene worden geregistreerd. Dit gebeurt meestal 1 of 2 dagen na het overlijden.

Als het overlijden is aangegeven bij het Parket kunt u het niet registreren totdat het onderzoek van het Parket is afgerond.

Een rouwadvertentie is een schriftelijke aankondiging van iemands overlijden. Het bevat meestal een samenvatting van het leven van de persoon en details over de aanstaande begrafenis.

Het verstrooien van as is bijna overal mogelijk in België.

Er zijn veel verschillende plaatsen waar u kunt kiezen om as te verstrooien. Enkele populaire keuzes zijn:

  • Kerkhof
  • Privéterrein indien de as meekomt naar huis
  • De zee

Ja, indien de tuin uw eigendom is. Is dat niet zo? Dan moet u een schriftelijke goedkeuring krijgen van de eigenaar.

Herdenkingsdiensten worden vaak gezien als een viering van een leven en kunnen overal en altijd plaatsvinden. Er zijn geen vaste regels en misschien wilt u er meer dan één houden, bijvoorbeeld: op de verjaardag van het overlijden of op een speciale verjaardag.

Enkele populaire ideeën voor een herdenkingsdienst zijn:

  • Een privé locatie die speciaal was voor uw dierbare. Misschien was hij of zij lid van een sport- of gezelligheidsvereniging.
  • Plaatselijk dorpshuis
  • Kerk of crematorium
  • Een familie thuis

U kunt er ook voor kiezen aandenkens te maken om anderen te helpen de dienst en het leven van uw dierbare te herinneren. Een ander populair idee is een herinneringsboek voor gasten om berichten in te schrijven – dit kan helpen herinneren aan de betekenis die uw dierbare had in het leven van anderen.

Betalingen kunnen vooraf worden gedaan of worden gespreid in maandelijkse termijnen.

Een van de belangrijkste redenen waarom mensen voor een vooraf betaald begrafenisplan kiezen, is om hun nabestaanden te ontlasten van alle financiële verantwoordelijkheid wanneer ze overlijden.

Als werknemer heeft u het recht om van het werk afwezig te zijn, met behoud van loon, voor familiegebeurtenissen. De werkgever moet hiervan liefst vooraf worden verwittigd. Bij het overlijden van een nabestaande mag een werkgever niet vragen om een bewijs van deelname aan de uitvaartplechtigheid. De verklaring van overlijden van de ambtenaar van burgerlijke stand kan als afdoende bewijs worden beschouwd. Sommige uitvaart en gemeentelijke administraties leveren attesten of aanvullende verklaringen af van aanwezigheid op begrafenissen, maar die zijn dus niet noodzakelijk voor het bekomen van klein verlet. Er bestaat geen officieel document dat gebruikt kan worden als aanwezigheidsbewijs. Het gezond verstand van de werkgever zou in principe een akte van overlijden of een rouwbrief aanvaarden.

Als werknemer hebt u het recht om in welbepaalde gevallen afwezig te blijven van het werk met behoud van loon. Het gaat om een verlof bij bepaalde familiale gebeurtenissen, zoals een huwelijk of een overlijden, of voor het vervullen van bepaalde staatsburgerlijke verplichtingen of burgerlijke opdrachten.

  • Overlijden van de echtgenoot of echtgenote, van een kind van de werknemer of van zijn echtgeno(o)t(e), van de vader, moeder, schoonvader, stiefvader, schoonmoeder, stiefmoeder van de werknemer: drie dagen, te kiezen tijdens de periode die begint met de dag van het overlijden en eindigt met de dag van de begrafenis;
  • Overlijden van een broer, zuster, schoonzuster, schoonbroer, grootvader, grootmoeder, kleinkind, van een overgrootvader, een overgrootmoeder, van een achterkleinkind, van een schoonzoon of schoondochter die bij de werknemer inwoont: twee dagen, te kiezen tijdens de periode die begint met de dag van het overlijden en eindigt met de dag van de begrafenis;
  • Overlijden van een broer, zuster, schoonzuster, schoonbroer, grootvader, grootmoeder, kleinkind, van een overgrootvader, een overgrootmoeder, van een achterkleinkind, van een schoonzoon of schoondochter die niet bij de werknemer inwoont: de dag van de begrafenis;

In de context van een uitvaart die vooraf is besproken, is een wilsbeschikking het draaiboek voor uw uitvaart. Al uw wensen voor uw uitvaart staan hierin tot in de kleinste details beschreven.

Stel ons een vraag

Geen antwoord gevonden op uw vraag? Aarzel dan niet om ons te contacteren.