Wat te doen na de begrafenis

Wat te doen na begrafenis / crematie

Na een begrafenis vragen rouwende familieleden ons vaak: “Wat gebeurt er nu?

Wanneer u iemand verliest die u dierbaar is, moet u na de begrafenis mogelijk heel wat administratieve formaliteiten afhandelen. Denk er bijvoorbeeld aan dat u verzekeringen, de bank, eventuele (oud) werkgevers, verenigingen en de overheid allemaal moet informeren.

Het is vaak moeilijk om te weten waar u moet beginnen. Wij hebben een overzicht samengesteld om u door deze moeilijke periode heen te helpen. Hieronder vindt u alvast een lijst als een gids voor enkele van de meest voorkomende taken die uw aandacht nodig kunnen hebben.

Het kan ook zijn dat u meer hulp nodig hebt. U kunt overwegen contact op te nemen met een advocaat, boekhouder of uitvoerder van de nalatenschap om u te adviseren over verdere juridische kwesties.

De eerste dagen na een verlies

De begrafenis of herdenkingsdienst is voorbij. Het wordt stil; misschien rinkelt de telefoon niet meer zo vaak als vroeger, of komen er minder mensen bij u langs om te vragen hoe het met u gaat. De dood van uw dierbare wordt steeds meer een realiteit. En de gedachte alleen al dat u de komende weken en maanden alleen uw leven moet leiden, vervult u zowel met eenzaamheid als met een gevoel van angst. Het voelt allemaal veel te veel om mee om te gaan, en we willen graag dat u weet dat het op dit moment goed is om eerst voor uzelf te zorgen.

De eerste dagen na een verlies
De eerste weken na het verlies

De eerste weken na het verlies

U heeft twee belangrijke zaken te doen in de komende weken en maanden. U moet zoveel mogelijk voor uzelf zorgen. U moet ook wat tijd besteden aan het invullen van het papierwerk dat de status van uw dierbare officieel zal veranderen bij banken en schuldeisers; werkgevers, verzekeringsmaatschappijen en andere organisaties. Dit kan een langzaam proces zijn; dus wees voorbereid op een “lang traject”.

Wat is uw relatiestatus?

Laten we eerlijk zijn; de mate waarin uw verdriet u machteloos maakt, evenals de hoeveelheid papierwerk waar u mee te maken krijgt, hangen mede af van de relatie die u met de overledene deelde. Als u de langstlevende echtgenoot, een dochter of een zoon bent, of als u tot executeur bent benoemd, zijn de verantwoordelijkheden die u hebt met betrekking tot het overlijdensformaliteiten veel uitgebreider dan wanneer u slechts een liefhebbende nicht, neef of vriend was.

Wat is uw relatiestatus?

Het papierwerk

Hieronder vindt u een checklist van de taken die u de komende weken te wachten staan. Organiseer u. Zoek en bewaar zoveel mogelijk van de hieronder vermelde documenten (zorg ervoor dat u ze allemaal in een aantal speciale mappen opbergt en dat u ze binnen handbereik hebt):

  • Geboorteakte
  • Rijbewijs en identiteitskaart
  • Paspoort (indien van toepassing)
  • Huwelijksakte
  • Echtscheidingsdocumenten (indien van toepassing)
  • Akten en titels van onroerend en persoonlijk eigendom
  • Recente belastingaangiften
  • Recente gegevens van ziekenhuisopname
  • Verzekeringsdocumenten: Levensverzekering, hospitalisatieverzekering, autoverzekering (er kan meer dan één polis zijn in elke categorie)

Checklist na begrafenis

16 dingen om te doen na de begrafenis

  1. Voordat je iets doet, pak een notitieboekje. Noteer de datum en tijd van elk telefoongesprek, elke e-mail of elk bericht per post; als u het hebt gedaan, schrijf het dan op. Zorg ervoor dat u de volledige naam van de persoon met wie u sprak, hun functie, en hun werkgever identificatie of extensie nummer.
  2. Vraag gewaarmerkte kopieën van de overlijdensakte aan. Spreek met een van ons om te bepalen hoeveel u er nodig heeft.
  3.  Controleer of de overledene een testament heeft achtergelaten. Hiervoor kan het nodig zijn contact op te nemen met de advocaat van de familie, notaris, uw kluis of het testamentenregister van de staat te controleren.
  4.  Laat de post doorsturen, indien van toepassing. Ga langs bij uw plaatselijke postkantoor.
  5. Stop de dekking van de ziektekostenverzekering. Mogelijk moet u aanvullende informatie verstrekken, dus houd uw relevante papierwerk bij de hand.
  6. Neem contact op met werkgever of vakbond. Ga na of er uitkeringen in verband met overlijden beschikbaar zijn, stel (en beantwoord) vragen, en wijzig alle relevante contactinformatie.
  7. Zorg ervoor dat u de rekeningen betaalt. Bij sommige mensen worden de rekeningen automatisch betaald, maar als dat niet het geval is, moet u ervoor zorgen dat ze betaald worden voordat ze niet meer betaald kunnen worden. Als u wanbetaling vreest, kunt u met een vertegenwoordiger spreken om een betalingsregeling uit te werken.
  8. Nutsdiensten op de hoogte brengen. Afhankelijk van de situatie kunnen de rekeningen worden afgesloten, of kunnen de naam en contactgegevens van de rekeninghouder worden gewijzigd.
  9. Draag de titel van onroerende en persoonlijke goederen over. Of het nu gaat om een auto, boot, motorfiets, camper of vliegtuig, u moet uw staatsdepartement van motorvoertuigen op de hoogte brengen van de verandering van eigenaar. Breng tegelijkertijd alle betrokken verzekeringsmaatschappijen voor voertuigen of persoonlijke bezittingen op de hoogte van de verandering in status.
  10. Sluit of wijzig credit card rekeningen. U zult waarschijnlijk aan elk van hen een gewaarmerkt afschrift van de overlijdensakte moeten overhandigen. Nogmaals, houd die set dossiermappen bij de hand.
  11. Neem contact op met levensverzekeringsmaatschappijen. Niet iedereen heeft een levensverzekering, maar sommige mensen hebben meer dan één polis. Ongeacht het aantal polissen dat van kracht was, zult u waarschijnlijk aan elk van hen een gewaarmerkte kopie van de overlijdensakte moeten overleggen voor elke claim die is ingediend.
  12. Breng de andere polishouders op de hoogte van de verandering. Als uw dierbare een aangewezen begunstigde was op de verzekeringspolissen, beleggings- of bankrekeningen van andere personen, dan moet u hen op de hoogte brengen van het overlijden van een begunstigde.
  13. Regel het sluiten of wijzigen van bankrekeningen. Afhankelijk van uw relatie tot de overledene, kunt u recht hebben op omzetting in uw naam.
  14. Zet aandelen en obligaties om in uw naam. Ook dit is afhankelijk van uw relatie tot de overledene. Om dit te doen, moet u een gewaarmerkte kopie van de overlijdensakte aan alle betrokken organisaties geven.
  15. Meld het overlijden aan andere instanties. Afhankelijk van de leeftijd of militaire status van de overledene. Andere instanties die van belang zijn, zijn lidmaatschapsorganisaties (beroeps- of hobbyverenigingen, vrijmetselaarsloges, Rotary Clubs, lidmaatschappen van sportscholen en golfbanen – om er maar een paar te noemen).
  16.  Zorg voor hun digitale nalatenschap. Als ze actief waren op sociale media, moet u de specifieke netwerksites op de hoogte brengen van de verandering in status. U zult e-mailaccounts moeten sluiten, evenals eventuele online bankportalen of beleggingsaccounts.

Heeft u nog vragen?

We hebben het voorrecht gehad om in de loop der jaren veel families van dienst te zijn, en in die tijd hebben we gemerkt dat de tijd na de uitvaart voor iedereen anders is. Als wij u kunnen helpen in deze uitdagende tijd van verandering en aanpassing, pak dan gewoon de telefoon en bel ons op 054 41 28 50. Wij zullen ons uiterste best doen om u te ondersteunen met raad en daad.